четвер, 17 грудня 2015 р.

Написання прислівників разом, окремо та через дефіс. Тренувальні вправи

Тема: Написання прислівників разом, окремо та через дефіс. Тренувальні вправи
Лексична тема: Краса землі-матері
Мета:
·        навчальна: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом, окрема та через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; закріпити усі знання про прислівник на практиці;
·        розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
·        виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: урок використання знань, умінь і навичок
Внутрішньо предметні зв’язки:
Лексикологія й фразеологія.
Прислівники-синоніми й антоніми; прислівники-омоніми до іменників із прийменниками. Фразеологізми й крилаті вислови з прислівниками
Синтаксис. Прислівник у ролі головних і другорядних членів речення.
Культура мовлення й стилістика.
Правильне наголошування прислівників. Використання прислівників як засобу зв’язку речень у тексті й засобу підсилення виразності мовлення.
Текст (риторичний аспект). Використання прислівників у текстах художнього й публіцистичного стилів.
Міжпредметні зв’язки:
Bикористання прислівників у художніх і наукових текстах (література, історія, географія, біологія, хімія, фізика).
Використана  література:
1.     Єрмоленко С. Є., Сичова В.Т., Жук М. Г. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Грамота, 2014.
2.     Шабельник Т. М. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок». – 88 с. – (Майстер-клас).
3.     Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013.
4.     Записник сучасного вчителя: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://notatka.at.ua/publ/konspekti_urokiv_ukrajinskoji_movi_7_klas/33
5.     Учительська світлиця: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/ukrajinska_mova_7_klas/urok_59_tema_ne_ni_z_prislivnikami/6-1-0-1622
План уроку
І. Організаційний момент (1 хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
ІV. Тренувальні вправи(Використання вивченого у практичній діяльності)  (35 хв)
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання (2 хв)













Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Учитель заходить до класу, вітається, перевіряє відсутніх)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Пояснювальний диктант
(Виписати із тексту прислівники, дієприслівниковий зворот)
Ця вулиця… Вона чомусь стала перед ним сліпучо-сонячною, дзвінкою. Великі берести й ясени, тополі й верби стоять обабіч вулиці, підпираючи високу синю баню неба. А над ними пливуть сніжно-білі фантастичні хмари. І все те віддзеркалюється в канавах і калюжах. А над хмарами й попід хмарами, пишучи на їхній білизні чорні риски, літають стрижі й ластівки. Шугаючи з-під хмар до землі, летять вони низько над свічадами калюж і канав. А по вулицях, підкотивши драні штанці, бреде-біжить золотоголове дитинство і сміється, дзвенить, заливається срібноголосо. Гасає по зелених, квітучих левадах, зриває щавель і лопуцьки, кладучи їх на перли зубів, сміється від наміру щастя. Хлюпає водою, бризкає нею в сонце й робить з дрібних краплинок сліпучу райдугу. Галасливе золоте дитинство! (За І. Багряним).
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Діти, сьогодні ми повторимо правила написання прислівників разом, окремо та через дефіс. Навчимося розрізняти у реченні складні прислівники та застосуємо правила написання на практиці. Виконаємо вправи, які допоможуть вам краще засвоїти матеріал.
ІV. Тренувальні вправи (Використання вивченого у практичній діяльності).
  Вибірковий  диктант (Випишіть  прислівники)
Сьогодні, коли  технічний  прогрес  вкоротив  відстані, будь-яка  тварина  є  нашим  близьким  сусідом  і  її  доля – цілковито  в  руках  людини. Лише  тепер  більш-менш  чітко  усвідомлюємо: без  природи  не  можемо  ніяк  обійтися  хоча  б  тому, що, повсякчас  змінюючи  природу, людина  продовжує  в  ній  жити. Від  того, як  поставиться  до  тварин – братів  своїх  менших – найсильніша  на  землі  істота, залежатиме  багатство  чи  бідність  олюдненої  природи  майбутнього.  (З  газети).
Відповідь. Сьогодні, коли, цілковито, лише, тепер, більш-менш, чітко, ніяк, як.
Творча робота (Робота з дошкою)
Утворіть  з  кожної  групи  наведених  складів  і  запишіть  прислівники, що  пишуться  разом, окремо, через  дефіс.
Ве, не, ло, се;  но, не, руш, по;  як, де;  ків, ськи, бать, по;  пер, по, ше;  будь, не, де;  у, рік, рік;  чі, до, ре;  у, раз, раз.
Відповідь. Невесело, непорушно, деяк, по-батьківськи, по-перше, де-небудь, рік у рік, до речі, раз у раз.
Пояснювальний диктант
По-моєму, віч-на-віч, колись, абияк, казна-що,по-перше, попідвіконню, нашвидку, з боку на бік, ні слуху ні духу.
Вправа 238
(Спишіть прислівники. Виконайте розбір за будовою слів увечері, доверху, згори)
Вправа 248
Відповідь.
Разом
Окремо
Побіч, поблизу, поверх, повік, поволі, позаду, поночі, попліч, поруч, поряд, посередині, почасти
По закону, по змозі, по знаку, по можливості, по правді, по совісті, по сусідству, по суті, по черзі, по щирості

Вправа 252 (усно)
Відповідь. Сам на сам, з дня на день, без відома, до останку, без кінця, за світла, під кінець, по правді, у поміч, на світанку, в основному, ні на гріш, з переляку, по закону, до побачення, у вигляді, на око, до пуття, на дозвіллі
На дні терпіння – золото!
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Інтерактивна гра «Мікрофон»
ТЕПЕР Я ЗНАЮ, ЩО…
ТЕПЕР Я УМІЮ РОЗРІЗНЯТИ…
МЕНІ ТЕПЕР ЛЕГКО НАПИСАТИ…
Домашнє завдання.
Повторити §31, 32. Вправа  242, 243



Немає коментарів:

Дописати коментар