четвер, 17 грудня 2015 р.

И ТА І В КІНЦІ ПРИСЛІВНИКІВ

Тема: И ТА І В КІНЦІ ПРИСЛІВНИКІВ
Лексична тема: Багатство краю мого
Мета:
·        навчальна: ознайомити семикласників з основними правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою орфографічних правил;
·        розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
·        виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити роль виховання в житті людини.
Тип уроку: комбінований
Внутрішньо предметні зв’язки:
Лексикологія й фразеологія.
Прислівники-синоніми й антоніми; прислівники-омоніми до іменників із прийменниками. Фразеологізми й крилаті вислови з прислівниками
Синтаксис. Прислівник у ролі головних і другорядних членів речення.
Культура мовлення й стилістика.
Правильне наголошування прислівників. Використання прислівників як засобу зв’язку речень у тексті й засобу підсилення виразності мовлення.
Текст (риторичний аспект). Використання прислівників у текстах художнього й публіцистичного стилів.
Міжпредметні зв’язки:
Bикористання прислівників у художніх і наукових текстах (література, історія, географія, біологія, хімія, фізика).
Використана  література:
1.     Єрмоленко С. Є., Сичова В.Т., Жук М. Г. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Грамота, 2014.
2.     Шабельник Т. М. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок». – 88 с. – (Майстер-клас).
3.     Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013.
4.     Записник сучасного вчителя: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://notatka.at.ua/publ/konspekti_urokiv_ukrajinskoji_movi_7_klas/33

План уроку
І. Організаційний момент (2 хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (8 хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв)
ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу (4 хв)
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок (20 хв)
VІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання (4 хв)












Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Учитель заходить до класу, вітається, перевіряє відсутніх)
ІІ. Перевірка домашнього завдання
(Учитель перевіряє твори учнів на тему: «Людина без друзів – що дерево без коріння»)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
Учитель. Діти, що таке прислівник?
Учень. Це самостійна незмінна частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки.
Учитель. На які питання відповідає прислівник?
Учень. Як? Де? Куди? Коли? Чому? Скільки? Навіщо?
Учитель. Яку синтаксичну роль виконує?
Учень. Синтаксичну роль обставини.
Учитель. Які типи прислівників?
Учень. Первинні та вторинні.
Учитель. Наведіть декілька прикладів.
Учень. Первинні – тут, там, де, туди, вторинні – весело, спересердя, праворуч.
Учитель. На які основні розряди поділяється?
Учень. Означальні та обставинні.
Учитель. Що прислівники утворюють?
Учень. Ступені порівняння.
Учитель. Які основні ступені у прислівників?
Учень. Вищий і найвищий.
Учитель. Які вони мають форми та наведіть основний спосіб творення.
Учень. Вищий – проста форма (суфікси –іш-, -ш-; складена форма – більш/менш + нульовий ступінь). Найвищий – проста форма (префікси най-, якнай-, щонай-; складена форма – найбільш/найменш + нульовий ступінь)
Учитель. Що треба запам’ятати при написані прислівників з -н- та -нн?
Учень. Прислівники, які утворилися від прикметників з –н- та –нн-, зберігають правопис цих прикметників: невпинний – невпинно, нежданий – неждано.
З двома н пишуться також прислівники: зрання, навмання, спросоння, попідвіконню, попідтинню.
ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми розглянемо тему «И та і в кінці прислівників». У кінці прислівників ми пишемо и та і відповідно до вимови. Але труднощі виникають при написанні деяких прислівників. Зараз ми з’ясуємо, які правила використовувати, щоб не помилитись.
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
Проблемне завдання
Учитель. Діти, давайте запишемо декілька прислівників у зошити.
Насторожі, уночі, по-ведмежи, по-заячи.
Учитель. Діти, які труднощі виникали при написанні цих прислівників?
Учень. Написання у кінці слів и та і.
Учитель. Діти, у всіх випадках букви и та і ми пишемо після ж, ч. І у різних випадках ми пишемо різні букви. Чому?
Давайте разом з’ясуємо.
Робота з підручником (ст. 124)
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Вправа 228
Навесні, двічі, уранці, ввечері, невдовзі, двічі.
Вправа 229
А) безвісти, взнаки, восени, догори, зсередини, навіки, узнаки, навскоси, завтовшки, подекуди.
Б) увечері, угорі, вкупі, уночі, врешті, усередині, доволі, опівдні, опівночі, зарані, напровесні, віднині.
Робота на дошці
Творчий диктант
Утворити прислівники шляхом поєднання іменників з прийменником в. Пояснити написання.
В(глибина), в(гора), в(далечінь), в(далина), в(ніч), в(ранок), в(середина), в(купа), в(кінець).
Розподільний диктант
 Записати слова у дві колонки: 1) и в кінці прислівників; 2) і в кінці прислівників. Позначити орфограму (підкреслити)
Удвіч.., заоч.., восен.., взагал.., декол.., звідк.., дедал.., надвор.., навпомацк.., вширшк.., всюд.., наодинц.., напровесн.., втрич.., упівсил.., досередин.., віднин.., зовн.., навколішк..
Удвічі, заочі, восени, взагалі, деколи, звідки, дедалі, надворі, навпомацки, вширшки, всюди, наодинці, напровесні, втричі, упівсили, досередини, віднині, зовні, навколішки.
З’ясувати, від яких частин мови утворені прислівники.

VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна гра «Мікрофон».
 СЬОГОДНІ НА УРОЦІ Я ДІЗНАВСЯ…
ДЛЯ МЕНЕ БУЛО ЦІКАВИМ ТЕ, ЩО…
Домашнє завдання

§29,  впр. 231, 232.

1 коментар: