четвер, 17 грудня 2015 р.

Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників


Тема: Правопис прислівників на -о, -е, утворених від прикметників і дієприкметників
Лексична тема: Мова – це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості. 
Мета:
·        навчальна: навчити учнів розрізняти у словах орфограму -о, -е з прислівниками; ознайомити з правилами правопису цієї орфограми;
·        розвивальна: розвивати навички зіставлення, порівняння, проведення аналогії;
·        виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу усвідомити роль виховання в житті людини.
Тип уроку: комбінований
Внутрішньо предметні зв’язки:
Лексикологія й фразеологія.
Прислівники-синоніми й антоніми; прислівники-омоніми до іменників із прийменниками. Фразеологізми й крилаті вислови з прислівниками
Синтаксис. Прислівник у ролі головних і другорядних членів речення.
Культура мовлення й стилістика.
Правильне наголошування прислівників. Використання прислівників як засобу зв’язку речень у тексті й засобу підсилення виразності мовлення.
Текст (риторичний аспект). Використання прислівників у текстах художнього й публіцистичного стилів.
Міжпредметні зв’язки:
Bикористання прислівників у художніх і наукових текстах (література, історія, географія, біологія, хімія, фізика).
Використана  література:
1.     Єрмоленко С. Є., Сичова В.Т., Жук М. Г. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Грамота, 2014.
2.     Шабельник Т. М. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок». – 88 с. – (Майстер-клас).
3.     Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013.
4.     Записник сучасного вчителя: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://notatka.at.ua/publ/konspekti_urokiv_ukrajinskoji_movi_7_klas/33
5.     Учительська світлиця: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uchitelska.at.ua/publ/serednja_shkola/ukrajinska_mova_7_klas/urok_59_tema_ne_ni_z_prislivnikami/6-1-0-1622

План уроку
І. Організаційний момент (2 хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (4 хв)
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
ІV. Актуалізація опорних знань (9 хв)
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу (4 хв)
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок (20 хв)
VІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання (4 хв)












Хід уроку
І. Організаційний момент.
(Учитель заходить до класу, вітається, перевіряє відсутніх)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми вивчатимемо нову для вас орфограму в правописі прислівників. Сьогодні ми ознайомимося з правилами написання   -о, -е з прислівниками, утворених від прикметників та дієприкметників.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Діти, але перед тим, як вивчати нову тему, давайте разом повторимо всі особливості прислівника як частини мови.
Експрес-опитування
Учитель. Що таке прислівник?
Учень. Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки.
Учитель. На які питання відповідає прислівник?
Учень. як? Де? Куди? Коли? Чому? Скільки? Навіщо?
Учитель. Яку синтаксичну роль виконує?
Учень. Роль обставини.
Учитель. За способом творення, які бувають прислівники?
Учень. Первинні і вторинні.
Учитель. Від яких частин мови утворюються прислівники?
Учень. Від іменників, прикметників,числівників, займенників, дієслів, прислівників, дієприкметників.
Учитель. Діти, давайте утворимо прислівники від прикметника тонкий (тонко), дієприкметника хвилюючий (хвилююче).
За допомогою яких засобів утворюються ці прислівники?
Учень. За допомогою суфіксів -о, -е.
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
Учитель. Правильно. Сьогодні ми і поговоримо про це. Творення прислівників від прикметників та дієприкметників за допомогою суфіксів -о, -е. Давайте відкриємо підручник на ст. 125.
Робота з підручником
У прислівниках, утворених від прикметників і дієприкметників, у кінці переважно пишеться -о: близько, ясно, синьо, свіжо, творчо. Однак зрідка, зокрема після шиплячих, прислівники закінчуються на суфікс -е:  гаряче, боляче, неминуче, вороже.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Вправа 233
Додаткове завдання (Розбір за будовою 5 слів)
Голосно, хвилююче, зажурено, схвильовано, неохоче, щонайгірше.
Вправа 235
Відповідь: Негоже, багато, навмисно, переважно, терпляче, чимало.
Розподільний диктант
(на дві колонки: -о, -е)
Щоденно, байдуже, схвильовано, гаряче, добре, скажено, неждано, востаннє найголосніше, погоже, тихо, порожньо, рішуче, таємниче, легко, стомлено.
VІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Учитель. Отже, діти необхідно запам’ятати, що прислівники, які утворюються від прикметників і дієприкметників, переважно пишемо у кінці з -о: близько, ясно, синьо, свіжо, творчо. Однак зрідка, зокрема після шиплячих, прислівники закінчуються на суфікс -е:  гаряче, боляче, неминуче, вороже.
Домашнє завдання.
§30, вправа 236, 237.






Немає коментарів:

Дописати коментар